אחד הצעדים החשובים בדרך לרכישת דירה

לקראת רכישת דירה? עצרו רגע. לפני שאתם סוגרים עסקה, חשוב תחילה לבחור את השכונה הנכונה בשבילכם. פרמטרים כמו הקהילה, הסביבה, המיקום – חשובים ביותר.

כאשר מחפשים לרכוש דירה, יש רבים שבודקים מדדים על טיב האוכלוסייה במקום: ניגשים לבגרות, נתוני פשיעה, מספר מצביעים בבחירות ולאיזו מפלגה, מספר מוסדות חינוך, פארקים ציבוריים ועוד ועוד... כל החישובים, הטבלאות והמספרים האלה אכן חשובים, אבל מה עם השאלות שיכולות להשפיע על איכות החיים היומיומית שלכם, ופשוט שכחתם לבדוק?

 

מה המרחק של הפארק הקרוב לביתכם וכיצד מגיעים אליו?

פארק במרחק הליכה קצר לביתכם בהחלט מוסיף נקודות. מרחב של משחק לילדים, שקט, סביבה ירוקה, טיול עם הכלב – משפר את איכות החיים בכמה דרגות.

פעמים רבות יכולים להבטיח לכם שהפארק הוא ממש מעבר למרפסת, מטרים ספורים מהבניין, אבל האם באמת הדבר הוא כזה? תגיעו לנכס, ותבדקו כמה קרוב אליכם הפארק. אם המרחק סביר ואתם מגיעים אליו בלי להזיע, זה מעולה.

 

פארק או גינת נוי?

לא פעם מבטיחים לנו פארק או גן שעשועים בתוך מתחם הבניינים החדש שנבנה. הקרבה – קרובה מאוד, כפי שהובטח. אך, האם מדובר בפארק? במרחבים סבירים של דשא לפיקניק עם הילדים או בפיסת דשא תחומה בשבילי בטון ומלט? האם אותה גינה מיועדת לקטנטנים בלבד או שגם ילדים קצת יותר גדולים יוכלו ליהנות בה? והאם מדובר במדשאה שמשמשת את דיירי הבניין בלבד או שמדובר בגינה השכונתית שבמקרה ממוקמת מתחת לחלון ביתכם העתידי? שווה לבדוק לפני שחותמים.

פארק או גינת נוי? העיקר שיתן מענה לכם ולילדכם

 

איך באמת נראית השכונה?

כשקונים דירה על הנייר בשכונה שעוד לא קמה, הכי רחוק שתוכלו לעשות סיבוב לוקיישן זה בתוך ההדמיה. אולי תרגישו יותר טוב אם היא תהיה בתלת ממד. מה שבטוח, הפער בין מה שתראו למה שיהיה בפועל, יהיה גדול, ואין לכם שליטה על כך.

אך, אם אתם עומדים לרכוש דירה בשכונה קיימת אל תתעצלו לצאת לסיבוב. ולא סתם אחד או שניים, אלא שהות ממושכת בשכונה, סיור ארוך ומעמיק וכאמור, עדיף יותר מאחד ועדיף בימים שונים. כך, תוכלו לראות באילו שעות יש פקקים, אילו צמתים עמוסות יותר או פחות, האם אנשים מתהלכים ברחובות, כמה משפחות עם עגלות אתם רואים בגינות, האם ילדים באמת משחקים בגני השעשועים, מה השעות הרועשות ביממה ואפילו באיזו תדירות באמת אוספים את הזבל. אלה דברים שעומדים להשפיע על חייכם באופן ישיר.

 

הנאים השכנים בעינייך?

תגיעו לנכס וחפשו את השכנים שלכם. מחקרים רבים הראו שחיי קהילה פעילים מעלים את מדד שביעות הרצון של אנשים ממקום מגוריהם. כך למשל, יוזמות קהילתיות כמו טיפוח גינה קהילתית, שתילת גינת ירק על גג או חצר בניין או ימי אפייה למען התרמה משותפת, יעלו את הסיכוי שתקבלו עוגה מהשכנים ביום ההולדת או לפחות תקבלו חברים חדשים. הסיכוי שלכם להיות חלק מקהילה, גדל כשאתם חיים בבניינים נמוכים (לעומת חיים במגדלים או בשכונת וילות) ומספר הדיירים יחסית קטן, כשיש לכם נקודות מפגש עם השכנים (למשל, בגינה מתחת לבית) או במכולת השכונתית.

האם האוכלוסיה בפארק מתאימה לאורח החיים שלכם?

 

כמה זמן אתם עומדים להיתקע בפקקים בבוקר?

על פי מדד האושר לשנת 2013, ככל שאנשים גרים במרחק הליכה מהעבודה שלהם, כך הם מאושרים יותר. אז נכון שלא כולם יכולים לגור ״דאון דה בלוק״ מהמשרד, אבל אולי אתם יכולים לרכוב לעבודה על אופניים או לבחור שכונה עם פוטנציאל תעסוקה גבוהה. למשל, שכונות הממוקמות לצד אוניברסיטאות, מרכזים אקדמיים, בתי חולים, מרכזי הייטק ועוד, כדי שלא תצטרכו לבלות שעות יקרות בבוקר ואחה״צ במכונית סגורה לצלילי הרדיו במקום באוויר הפתוח או בעיסוק פרודוקטיבי יותר כמו, נגיד, לבלות עם המשפחה. חכמים מאיתנו אומרים ש"זמן זה כסף" – אז חשוב לא לבזבז זמן, ולבדוק שהמרחק לעבודה הגיוני ונוח.

כמה כבישים הילדים צריכים לעבור בדרך לבית הספר?

הבטיחו לכם שפע של בתי ספר ברמה מאוד גבוהה (בין אם בעיניכם זה אומר אחוזי בגרות גבוהים, מורים שנבחרו פעמיים ל״מורה לחיים״ או משלחות שחמט שיוצאות מידי שנה לייצג את העיר בעולם) וברור שזה חשוב מאוד, אבל חשבתם גם על איך הילדים שלכם אמורים להגיע לשם? אופציה ראשונה היא שאתם עומדים להפוך לחברת הסעות בע"מ במשך יום-יום. אופציה שנייה היא הסעה עירונית שתאסוף את הקטנטנים למוסד החינוכי. אך מה אם בית הספר "במרחק יריקה"? או במרחק הליכה בעברית תקינה? זה כמובן האידיאל, הפתרון המושלם. רגע לפני שבית הספר נראה לכם קרוב מספיק, בדקו כמה כבישים הילדים צריכים לעבור כדי להגיע לשם, האם יש בהם כבישים סואנים או ראשיים, האם יש גשר חצייה שעובר מעליהם ועוד.

 

האם הדרך לבית הספר בטוחה?

איך אתם מגדירים ״יוקרתי״ והאם המושג הזה לא פשט את הרגל?

אנשים טועים לחשוב שככל שהנדל״ן בשכונה מסוימת יותר יקר, כך השכונה נחשבת ״יוקרתית״ יותר, והתמורה שהם מקבלים עבור כספם גדולה יותר. תחשבו שוב, כי זה לא עד כדי כך פשטני. בניית בניינים חדשים או יחידות דיור יקרה פי כמה מבנייה או משיפוץ של דירות בשכונה קיימת, בעיקר כי אין צורך בבניית תשתיות חדשות מן היסוד, וזו רק דוגמה. אז מה מלבד מחיר הנדל״ן יכול להפוך שכונה ליוקרתית? עפ"י הלמ״ס דירוג סוציואקונומי של שכונה משקלל שכר ממוצע (ממוצע ולאו דווקא חציוני גבוה) של תושבי היישוב לצד רמת ההשכלה שלהם, מספר הנפשות במשפחה ועוד.

מה עתיד לקרות בשכונה?

בישראל 2016 יותר ויותר תכניות בנייה מאושרות, ואיתן מגיעה ההתחדשות העירונית. רצוי לברר אם הנכס שתרכשו עתיד לעבור פרויקטים של פינוי בינוי או תמ"א 38. נכון שפרויקטים כאלה יכולים לקחת שנים על גבי שנים, אך לטווח הארוך זו יכולה להיות אחלה השקעה.
 

מי קונה במכולת השכונתית?

עמדו בלב המרכז המסחרי בשכונה בה אתם עומדים לגור. האם העוברים והשבים בטייפ-קאסט שלכם? או שמה אתם מרגישים שאתם הזרים? האם יש סטודנט שלומד על ספסל? האם יש אימהות עם עגלות? האם יש פרלמנט של אנשים מבוגרים בבית הקפה השכונתי? ככל שהשכונה שאתם עומדים לגור בה הטרוגנית יותר, כך גדלים הסיכויים שהיא תתאים לכם גם בשלבי החיים השונים והמשתנים שתעברו בה. הצרכים שלכם עומדים להשתנות עם השנים, וקחו בחשבון שלא תמיד תרצו לגור בשכונה המותאמת אך ורק למשפחות עם ילדים.